Retur & bytte

Hos Megaflis får du hele 180 dagers åpent kjøp. Dette gjelder både ved kjøp i vår nettbutikk og i våre fysiske butikker. Dagene regnes fra dagen du mottok varen. Dersom du angrer på et kjøp hos oss, er det angrerettloven som gjelder.

Retur og bytte ved kjøp på nett

Hvordan returnerer jeg?
Se til at innholdet i pakken er i tilsvarende stand som ved mottak. Varen må være i original emballasje, samt at dette pakkes godt inn. Originalemballasjen må ikke påklistres gaffatape eller annet som kan ødelegge esken. Returetiketten skal heller ikke klistres direkte på emballasjen. Dersom emballasjen eller varen på noen måte er skadet, vil dette kunne redusere produktets verdi og dermed medføre en reduksjon i beløpet som tilbakebetales til kjøper.

Så snart vi har mottatt varene vil saken bli behandlet internt hos oss. Retur vil bli motregnet samme betalingsmiddel som du valgte ved bestilling. Du vil få tilsendt en sms og e-post med returbekreftelse fra oss når vi har mottatt og kontrollert returen.

Fint om det legges ved et angrerettskjema, returskjema eller fremkommer et lite notat i forsendelsen om grunn til retur, slik at vi kan behandle returen så effektivt som mulig ved mottak.

MyPack Collect (PostNord utleveringssted)
Hvis du har hentet ut pakken på et PostNord utleveringssted, kan pakken leveres tilbake til samme butikk, eller et annet PostNord utleveringssted. Du kan bruke returlappen som fulgte med forsendelsen for å returnere sendingen. Hvis du mangler returlapp for din retur, ta kontakt med oss på kundeservice@megaflis.no med ditt ordrenummer, samt informasjon om hva det er som skal returnere. Vi hjelper deg!

OBS! Det er viktig at varer som skal sendes i retur, blir sendt med PostNord. Vi kan ikke garantere at varer som blir sendt med andre transportører kommer frem til oss.

Postpakke levert hjem
Fikk du varene levert hjem med postpakke (under 35 kg), må du kontakte oss for å få tilsendt en returetikett. Vår mailadresse er kundeservice@megaflis.no. Deretter kan du levere pakken tilbake til ditt ønskede PostNord utleveringssted. Husk å pakke returen godt inn, og beskytt originalemballasjen med egnet innpakning

Hjemlevering
For retur av større varer og varer av knusbart materiale, må vi bestille opphenting. Ta kontakt med oss på kundeservice@megaflis.no. I e-posten må du ovesende ditt ordrenummer, en oversikt over varen/e du ønsker å returnere, samt ønsket hentedato. PostNord har opphenting i ukedagene mellom kl. 08:00 og 16:00.

Vi gjør oppmerksom på at forsinkelser kan forekomme, men PostNord vil da normalt ta kontakt med deg for å gi informasjon om forsinket opphenting. Varene hentes på bakkeplan, så nærme adressen som bilen kan kjøre uten fysiske hindringer. Bæring inngår ikke i tjenesten, og sluttkunde er derfor ansvarlig for å frakte returgodset til egnet opphentingssted. 

Hva skjer når jeg har returnert varen?
Vårt mål er å behandle returer så raskt som mulig, og innen to uker skal din retur være ferdig behandlet. Dette, såfremt du har oppgitt årsak for retur. Når vi har kontrollert returen, vil du motta en bekreftelse på sms og e-post om at returen er ferdig behandlet. 

*Husk! Varen skal være i salgbar stand når den ankommer vårt lager og det er viktig at det ikke teipes eller skrives på originalemballasjen. Det er du som avsender som er ansvarlig for returen og returkostnaden. Returkostnaden blir motregnet fraktbeløpet ved refusjon. Forbruksvare og hygieneartikler, som f.eks. toalettseter, kan ikke returneres dersom forseglingen er brutt.

Dersom du har valgt faktura gjennom Klarna og vil returnere varen(e), meld gjerne i fra om din retur til Klarna. Da vil din faktura bli satt på vent inntil vi har behandlet retursaken din hos oss.
Les mer her

Bytte av varer på nett
I vår netthandel har vi dessverre ikke mulighet til å bytte varer. Vi har derfor utvidet vår returrett til 180 dager etter mottatt forsendelse.


Retur og bytte i butikk

I våre fysiske butikker har du også åpent kjøp i 180 dager. Varen/e må leveres tilbake i uåpnet originalemballasje, og gyldig kvittering for kjøpet, eller ordrebekreftelse dersom varen er kjøpt i vår netthandel, må vises frem.

Vi minner i tillegg om følgende:
Forbruksvarer, varer med datostempling og hygieneartikler, kan ikke returneres dersom det er tatt i bruk eller har brutt forsegling. 


Tilbakebetaling

Netthandel:
Beløp for returnert vare blir motregnet betalingsmiddelet du benyttet ved kjøp. Du mottar en bekreftelse på sms og e-post så snart returen er ferdig behandlet hos oss.

Dersom du har betalt med Vipps, vil beløpet bli tilbakebetalt til den samme kontoen som ble belastet ved kjøpet. Dersom du har betalt med betalingskort, vil beløpet bli tilbakebetalt til det samme kortet som ble benyttet ved kjøpet. Dersom du har valgt å betale med Klarna faktura eller konto, vil beløpet trekkes fra fakturaen.

Butikk:
Returbeløpet kan tilbakeføres til direkte til et betalingskort, såfremt det er samme kort som du benyttet ved kjøpet. Beløp under 1000 kr, kan tilbakebetales kontant eller gjennom kontooverføring. Ved beløp over 1000 kr ordner butikken med en kontooverføring til ønsket konto. 

Dersom du har returnert varer som er kjøpt i vår netthandel med Klarna faktura/konto, må du betale fakturaen i sin helhet. Returbeløpet tilbakebetales i butikken der du har returnert varen/e.


Angrerett ved retur

Dersom du angrer på et kjøp i vår netthandel, er det angrerettloven som gjelder. Vi ønsker at håndteringen skal være så enkel som mulig for begge parter. Ved angret kjøp har selger og kjøper noen forpliktelser som må følges innenfor angrerettlovens bestemmelser. 

Under finner du noen viktige utdrag fra angrerettloven:
Angreretten betinger at melding er gitt selger innen 14 dager etter at leveransen er mottatt. (jf. Angrerettloven § 11).
Angreretten gjelder ikke dersom varen ikke kan leveres tilbake i tilnærmet samme stand og mengde, og beskadigelse eller forringelse skyldes uaktsomhet eller manglende omsorg fra forbrukerens side. (jf. Angrerettloven § 12, punkt a)
Returkostnadene bæres av forbrukeren (jf. Angrerettloven § 15 første ledd).
Selger plikter å tilbakebetale det forbrukeren har betalt inkludert frakt, innen 14 dager fra varen er mottatt selger (jf. § 15, 5. ledd).

Aktiv handling
Det forplikter en aktiv handling* fra deg på en slik måte at det ikke er noen tvil om at du benytter deg av din angrerett. Med en aktiv handling kan vi behandle saken på en rask og effektiv måte for begge parter, iht. angrerettloven (* ref. 14 dagers fristen nevnt i angrerettloven § 11).

Uavhengig av status på din ordre, dvs. uansett om den er avsendt, klar for avhenting eller under behandling må du ta kontakt med kundeservice pr. epost og gjøre oss oppmerksom på at du vil angre på kjøpet.

Passiv handling
Dersom du ikke henter ordren og forholder deg ellers helt passiv, vil dette ikke gi oss noen indikasjoner om hvorfor pakken ikke er hentet. Du vil da ikke ha oppfylt kravene som stilles til deg i henhold til Angrerettloven § 11 og § 13, og mister således retten til å gå fra avtalen. Når ordren kommer tilbake som uavhentet vil den bli kreditert i sin helhet og varene lagt tilbake på lager. Vi vil sende egen faktura pålydende porto to veier, pluss uavhentet gebyr pålydende kr. 300, for å dekke våre håndteringskostnader.